kJ i Kcal – co oznaczają, czym się różnią oraz ich udział w diecie.

kilodżule

Zacznijmy może od początku, obydwa te określenia pochodzą z fizyki i dotyczą ilości energii, jaka jest wytwarzana bądź zużywana. Do określania energii używamy jej jednostki, czyli dżuli (J), dżule można przeliczyć na kilowatogodziny (kWh), kalorie (kcal) lub kilodżule (kJ).

W takim razie czym jest kJ?

Kilodżule to po prostu przelicznik właśnie energii, co podpowiada przedrostek „kilo”, zawiera on tysiąc dżuli, jako jednostka energii może zostać zmieniona na kilowatogodziny, jednostka ta jest szeroko wykorzystywana w elektronice, wyznacza ona czas działania urządzenia, które zasilane jest mocą 1000 watów (1kW), podczas korzystania przez godzinę z takiego urządzenia zużyjemy jedną kilowatogodzinę. Dlaczego więc stosuje się tę terminologię w różnego rodzaju dietach bądź widzimy ją na etykietach naszych ulubionych napojów i dań?

kilodżule

Różnica między kJ a kcal.

Jaka jest różnica między kilodżulem a kalorią? (w internecie przyjęło się samo „kaloria” więc takiego terminu używajmy) otóż jedna kaloria to lekko ponad 4 kilodżule, obydwóch wyrażeń używamy w przypadku określania ilości energii, jaką dostarczamy do naszego organizmu poprzez jedzenie. Każdy napój, każde danie, batonik czy kanapka posiada odpowiednią do swojego składu ilość kalorii lub kilodżuli (zależnie od przyjętego przez nas systemu, mimo wszystko kalorie to bardziej popularny termin więc lepiej korzystać z niego).

Jakie mają znaczenie w diecie?

Zacznijmy od tego, co już wiemy, jedzenie posiada kalorie, czyli pewien ładunek energii, który pochłaniamy wraz z posiłkiem. Energię czerpiemy z jedzenia, więc przy organizowaniu swojej diety warto więc wziąć pod uwagę ilość kalorii, jaką potrzebujemy ze względu na nasz styl życia, jeśli potrzebujemy dużo energii, będziemy potrzebować kalorycznych oraz dużych dań, które pozwolą nam wytrzymać ciężkie treningi, zapewnią nam większą siłę na siłowni lub sprawią, że nasz mózg zostanie zaopatrzony w wystarczającą ilość energii. W skrócie im więcej jemy, tym więcej będziemy mieć energii w ciągu dnia.

Ilość spożywanych kalorii a waga.

W takim razie, po co nam w ogóle informacje na temat liczby kalorii, jaką zawiera dany produkt? Odpowiedź jest bardzo prosta, aby utrzymywać prawidłową masę ciała i poziomu tkanki tłuszczowej. Każdy człowiek posiada liczbę kalorii, którą dziennie spala i która jest zużywana, oczywiście pozyskujemy ją z jedzenia. W takim razie, dlaczego kalorie w ogóle biorą w tym udział? Wyobraź sobie, że jesteśmy jak skarbonka, do której wrzucane są pieniądze, jeśli mamy za dużo pieniędzy w skarbonce, to wolimy kupić większą skarbonkę, aby mieć więcej miejsca na pieniądze, a gdybyśmy ich potrzebowali, to otworzylibyśmy skarbonkę, podobnie jest z kaloriami i twoim ciałem, twoje ciało pragnie jak najwięcej energii, nasze ciało nie wie, kiedy będzie nasz następny posiłek, więc stara się magazynować energię, którą ma nadzieje kiedyś wykorzystać, w ten sposób odkładamy tłuszcz i zwiększamy swoją masę.
Pewnie już domyślasz się, dlaczego tracimy bądź zyskujemy na wadze, wyznacznikiem tego jest to, ile jemy kalorii oraz ile kalorii spalamy, jeśli jesz za dużo kalorii, to twój magazyn się powiększa, jeśli jesz za mało, to twój magazyn się zmniejsza.

Czy da się jeść mniej kalorii?

W teorii jest to bardzo proste, aczkolwiek w praktyce dużo ludzi ma z tym problem, otóż jedzenie ma naprawdę zróżnicowane wartości kaloryczne, które wyróżniają się ilością węglowodanów, tłuszczy lub białka. Jeśli chcesz jeść dużo kalorii, wybierz słodycze, które mają bardzo dużo węglowodanów (jeden gram węglowodanów to aż 4 kalorie) lub słone przekąski czy fast foody bogate w tłuszcze (jeden gram tłuszczu ma dwa razy więcej kalorii, niż węglowodany, czyli 8 kalorii).

Co w takim razie warto jeść a czego unikać?

Zacznijmy może od napojów, wypicie pół litra wody zamiast pół litra popularnego napoju gazowanego zmniejszy wartość kaloryczną, jaką spożywamy o około 185 kalorii w zależności, jaki napój gazowany wypijemy. Wartościowym napojem jest także herbata i kawa czarna, ale bez cukru! Napoje te mają zerową wartość kaloryczną, a nawet mało popularny turecki napój ajran, zawiera nawet dwa razy mniej kalorii niż napoje gazowane! Skupmy się teraz na jedzeniu, owoce mają o wiele mniejszą wartość kaloryczną niż słodycze, jeden baton snickers potrafi mieć nawet 250 kalorii w 50g (czyli w jednym batoniku), podczas gdy truskawki o masie 100 gram posiadają jedynie 33 kalorie, innymi słowy jedząc kilogram truskawek, zjemy taką samą wartość kaloryczną, co kupując półtora snickersa! Warto także zmienić wyroby tłuste, które zjadamy codziennie. Absolutnym królem tego zestawienia jest smalec, który na 100 gram posiada prawie 900 kalorii, to więcej niż duża paczka chipsów! Niżej na zestawieniu znajduje się słonina, której 100 gram to niecałe 800 kalorii a trzeci jest boczek, który na 100 gram zawiera „tylko” 500 kalorii. Istnieją jednak mięsa, które są niskokaloryczne w porównaniu do swoich poprzedników, na przykład kurczak przy dużej zawartości białka, zawiera mniej kalorii niż wyżej wymienione, świetnym przykładem jest także indyk, który nie przekracza więcej niż 150 kalorii na 100 gram.

kj


Jak spalać kalorie?

Aby pozbyć się zbędnych kalorii, wystarczy korzystać ze swojej energii. W internecie znajduje się wiele ćwiczeń, które można wykonywać w każdym miejscu i przy okazji budować mięśnie, które także zwiększają nasze zapotrzebowanie kaloryczne. Myślę jednak, że najwięcej frajdy sprawią nam miejsca takie jak:

  • Siłownia, która pozwoli zbudować wymarzoną sylwetkę, a także posiada wiele wymagających i ciekawych ćwiczeń.
  • Kluby sportowe, które nie dość, że nauczą nas wielu przydatnych rzeczy i wspomogą naszą wydolność także zwiększą liczbę kalorii, które spalamy.
  • Każde inne miejsce, które sprawi, iż będziemy dużo chodzić, dla każdego jest to kwestia indywidualna.

źródło: FitFoodPoland, youtube.com

Podsumowanie

kilodżule to bardziej ogólna i używana w fizyce wartość jest cztery razy mniejsza niż kilokaloria. Każde jedzenie ma swój indywidualny skład, a co za tym idzie zróżnicowaną wartość kaloryczną, a aby zmniejszyć liczbę tej wartości, wystarczy zamienić aktualne nawyki żywieniowe, na równie smaczne, aczkolwiek mniej kaloryczne, aby zwiększyć ilość kalorii, jaką spalamy, wystarczy dodać trochę ruchu, a co za tym idzie wykorzystać więcej energii.